Szkoda całkowita

Szkoda ca┼ékowita w kontek┼Ťcie ubezpieczenia pojazd├│w odnosi si─Ö do sytuacji, w kt├│rej pojazd uleg┼é tak powa┼╝nym uszkodzeniom, ┼╝e naprawa staje si─Ö niemo┼╝liwa lub ekonomicznie nieuzasadniona. Jest to definiowane jako stan, w kt├│rym koszt naprawy pojazdu przewy┼╝sza jego warto┼Ť─ç rynkow─ů sprzed wyst─ůpienia szkody. W rezultacie, pojazd ten uznaje si─Ö za nieop┼éacalny do naprawy i staje si─Ö przedmiotem odszkodowania.

W przypadku stwierdzenia szkody ca┼ékowitej, wysoko┼Ť─ç odszkodowania, jakie przys┼éuguje ubezpieczonemu, zazwyczaj jest pomniejszona o warto┼Ť─ç wraku pojazdu. Wrak taki, mimo i┼╝ uszkodzony, mo┼╝e wci─ů┼╝ posiada─ç warto┼Ť─ç rynkow─ů, jako ┼╝e jego poszczeg├│lne cz─Ö┼Ťci lub materia┼éy mog─ů by─ç u┼╝yteczne lub podlega─ç recyklingowi. Ubezpieczony ma mo┼╝liwo┼Ť─ç sprzeda┼╝y wraku, co mo┼╝e nieco zmniejszy─ç finansow─ů strat─Ö wynikaj─ůc─ů z utraty pojazdu.

Metoda szacowania szkody ca┼ékowitej mo┼╝e si─Ö r├│┼╝ni─ç w zale┼╝no┼Ťci od polityki towarzystwa ubezpieczeniowego oraz specyfikacji zawartej w polisie Autocasco. Przyk┼éadowo, niekt├│re ubezpieczyciele mog─ů uzna─ç szkod─Ö ca┼ékowit─ů za wyst─Öpuj─ůc─ů, gdy koszt naprawy przekroczy 70% warto┼Ťci rynkowej pojazdu. Jest to kryterium elastyczne i mo┼╝e by─ç r├│┼╝nie interpretowane w zale┼╝no┼Ťci od wewn─Ötrznych regulacji danego ubezpieczyciela.

W kontek┼Ťcie polisy OC sprawcy, kryteria dotycz─ůce szkody ca┼ékowitej s─ů bardziej rygorystyczne. Zgodnie z orzecznictwem S─ůdu Najwy┼╝szego oraz s─ůd├│w powszechnych, szkoda ca┼ékowita w ramach OC ma miejsce tylko wtedy, gdy koszt naprawy przekracza 100% warto┼Ťci rynkowej pojazdu sprzed szkody. To oznacza, ┼╝e pojazd jest ekonomicznie nieop┼éacalny do naprawy i w┼éa┼Ťciwszym rozwi─ůzaniem jest jego likwidacja.

Wr├│─ç do listy poj─Ö─ç Por├│wnaj OC/AC w 7 minut!